Écht ontspannen, hoe doe je dat?

 In MINDSET

Écht ontspannen, hoe doe je dat eigenlijk? Wanneer je ontspant, geef je je hoofd rust en ruimte. Dat betekent dat Netflix en televisie kijken niet onder ontspannen valt. Oeps. Maar, wat valt dan wel onder echte ontspanning? Hieronder wat voorbeelden met toelichting.

  • Mediteren
  • Mindfulness
  • Ronde wandelen (zonder telefoon)
  • Yoga
  • In bad gaan / douchen
  • Je gezicht/lichaam verzorgen en hier rustig de tijd voor nemen
  • Naar de muur staren
  • Op bed liggen

Meditatie
Lees hier mijn blogbericht over wat meditatie precies is.

Mindfulness
Mindfulness betekent ‘leven met volle aandacht’. De meeste mensen leven constant in hun hoofd – in hun gedachten. Het overgrote gedeelte van deze gedachten gaat over de toekomst. ‘’Ik moet morgen even langs mijn ouders’’, ‘’Straks moet ik écht het huis stofzuigen’’. Met mindfulness ga je juist je aandacht richten op het heden. Je laat even alle gedachten voor ‘morgen’ of ‘straks’ los en houd je bezig met wat je NU aan het doen bent.

‘’Mindfulness is genieten van het ‘nu’.’’

Stel, je zit in de auto vanuit je werk. Straks moet je nog wat boodschappen doen, koken en afwassen. Dit is de normale manier van denken. Maar wat als je met mindfulness leeft? Dan luister je naar het gebrom van de auto, de klanken van de radio. Je voelt de warmte van de autokachel langs je gezicht en handen stromen. Je ziet wat er gebeurt op de weg: de andere auto’s, de omgeving, de weg. Je bent je bewust van de hobbels in de weg, de weerstand van het pedaal en ga zo maar door. Je bent je volledig in de beleving van het ‘nu’, dat is mindfulness. Mindfulness zorgt voor meer focus en betere prestaties.

Het voordeel van mindfulness is dat je het altijd en overal kan doen. Dat je er geen tijd voor hebt is dus geen excuus!

Wandelen (zonder telefoon)
Lekker een rondje wandelen zonder telefoon. Dat betekent; zonder muziek, zonder podcast en zonder appjes! Tijdens het wandelen ga jij in het ‘hier en nu’ zijn. Kijk naar omgeving, luister naar de vogels en de wind en voel hoe je stappen zet. Probeer niet te ver af te dwalen in gedachten. Als er eentje voorbij komt, mag je deze vriendelijk weer gedag zeggen. Het kan zijn dat er een gedachte in je opkomt; ‘ik moet straks niet vergeten om de was op te hangen’, observeer deze gedachten en laat het los. Ga geen plan maken en denk niet verder na over het ophangen van de was. Een korte wandeling van 15 minuten kan al heel ontspannend werken.

Yoga
Yoga is een woord afkomstig uit het Sanskriet (Oud-Indiaas), In het Nederlands zouden we het woord kunnen vertalen als ‘verbinden’. Het is een filosofie, leefwijze en oefen- methode die gaat overhet verbinden en in evenwicht brengen van alle lagen van ons bestaan die tegengesteld lijken (geest en lichaam, binnen en buiten, spanning en ontspanning, etc.). Het doel is om uiteindelijk te komen tot een natuurlijke staat van zijn, waarin het leven in zijn heelheid kan worden ervaren. Yoga leert ons om lichaam & geest en om geest & bewustzijn met elkaar in balans te brengen. De oefeningen (Asana’s) geven kracht en energie en zorgen voor een algeheel prettig gevoel van ontspanning. Juist in onze 24/7-maatschappij is yoga een goede manier om rust en ontspanning toe te laten. Zie yoga niet als sport. Voordat je het gaat doen; wil ik je aanraden om jezelf eens te verdiepen in het spirituele gedeelte van yoga. Ik denk dat je er pas dan optimaal van kunt ontspannen.

In bad gaan / je lichaam verzorgen / naar de muur staren / in bed liggen
Allemaal activiteiten waar je in principe niets doet. Je mag hierbij het mindfulness principe toepassen. Ik kan je vertellen; dat werkt erg ontspannend! Ook hierbij geldt: laat je gedachten los en leef in het ‘hier en nu’.

Recent Posts

Leave a Comment