Wat is meditatie precies? De 3 basisprincipes

 In MINDSET

Stel, je bent aan het squatten met de een barbell in je nek en ik vraag jou om je even volledig te concentreren op de uitvoering van de oefening tijdens 1 herhaling. Tijdens die ene herhaling, dat jij volledig gefocust bent op de beweging, ervaar je de staat van meditatief bewustzijn. Dan ben je vrij van gedachten en ervaar je geen stress of spanning over wat je nog allemaal moet gaan doen morgen of wat je vandaag gedaan hebt. Al je aandacht gaat uit naar het in balans blijven en correct uitvoeren van de oefening. De essentie van meditatie is niets meer en niets minder dan met al je aandacht in het nu zijn. Dit verhaal klinkt heel eenvoudig, maar in de praktijk kan meditatie best een uitdaging zijn, zeker als je net begint. Meditatie bestaat uit 3 basisprincipes die samen de bron vormen van bijna iedere meditatie. 

Hoe begin je op een laagdrempelige manier met mediteren? Luister HIER mijn podcastaflevering waarin ik je dat rustig en uitgebreid uitleg!

De 3 basisprincipes zijn:

  1. Focus. Je focust je op 1 ding om je te concentreren. Dit ding kan zijn op ademhaling, een woord wat je herhaalt, sensaties in het lichaam of juist je gedachten. Bij meditatie concentreren we vaak op zintuigen: voelen, ruiken, luisteren of proeven. Daarmee ontsnappen we aan onze gedachten en zijn we gefocust op het nu. Vaak zijn geleide meditaties gericht op voelen.
  2. Tijdens de meditatie herstel je je aandacht zo vaak als nodig. Het is niet raar als je gedachten afdwalen, je zal merken dat dit de ene keer vaker gebeurt dan de andere keer. Als het gebeurt, breng je gedachten dan weer terug naar waar je je op aan het focussen was. Dat je gedachten afdwalen betekent niet dat je meditatie mislukt is, of dat je verkeerd mediteert. Je moet het eigenlijk vergelijken het met het inzoomen met een camera of het gebruiken van de portretmodus op iPhone, het object waar je je met de camera op wil focussen treedt op de voorgrond en alle andere dingen vervagen naar de achtergrond. Iedere keer als je afgeleid wordt door objecten op de achtergrond ga je je weer focussen op het object op de voorgrond. Dit herhaal je soms wel oneindig.
  3. Wees onvoorwaardelijk. Daarmee bedoel ik: Accepteer, omarm en laat los. Alle gedachten en sensaties mag je tijdens de meditatie aan je voorbij gaan. Als we mediteren horen we nog steeds geluiden en voelen we nog steeds, we denken nog steeds aan de dingen die we morgen moeten doen etc. Het grote verschil is alleen dat deze afleidingen ons niet meer storen. Tijdens het mediteren proberen we geen mening te vormen of te oordelen, we trekken geen conclusies en denken niet na over dingen die er op dat moment niet toe doen. Je hoeft niets te veranderen of te bereiken, je omarmt even de ervaring van het nu.

‘‘Meditatie is de enige bewuste en systematische menselijke activiteit waar het in de kern niet gaat over het verbeteren van jezelf of ergens anders te komen, maar wel om simpelweg te realiseren waar je al bent.’’ – Jon Kabat-Zinn

Als je deze basisprincipes volgt komt in de loop van de meditatie ga je een reactie voelen die precies het tegenovergestelde is van stress. Je geest komt tot rust, je aandacht wordt mega alert en je lichaam ontspant.

Hoe begin je op een laagdrempelige manier met mediteren? Luister HIER mijn podcastaflevering waarin ik je dat rustig en uitgebreid uitleg!

Recent Posts

Leave a Comment