Borrelavondjes, wijntjes en feestjes; hoe ga ik daar mee om?

 In VOEDING

Tijd, daar kunnen we niets aan veranderen. Niet iedereen zal ‘dezelfde hoeveelheid’ weekend ervaren, maar iedereen heeft wel eens een dagje vrij of rust. Het weekend hoort nou eenmaal bij de week, daar ontkom je niet aan. Herken je jezelf in de volgende situaties;

  • Vermijd je sociale situaties?
  • Vind je het onbeleefd om ‘nee’ te zeggen?
  • Wanneer je een toastje pakt, denk je al snel ‘’dan pak ik er wel gelijk 10?’’

In dit artikel geef ik je een aantal handvatten hoe je om kunt gaan met je weekend.

We hebben allemaal behoefte aan rust, ontspanning en geluk. De eerste twee (rust en ontspanning) zul je voornamelijk in het weekend vinden, maar ook geluk. In het weekend heb je wellicht meer tijd voor leuke dingen, dingen waar je echt gelukkig van wordt.

Als ik je een voorbeeld mag geven; voor mij is geluk echt tijd door brengen met mensen van wie ik positieve energie krijg. Dit gebeurt al snel in de vorm van een goed gesprek met een hapje en een drankje. Voel je ‘m al aankomen? Een hapje en een drankje, ja zeker! Een glaasje wijn of een heerlijk uitgebreide borrelplank. Misschien vind jij dit zelf ook wel lekker? We drukken al snel de sticker ‘ongezond’ op producten zoals wijn. Jij bent begonnen aan het Body Boost traject, maar dat betekent natuurlijk niet dat jij nooit dat glaasje wijn mag nemen. Het vermijden van sociale situaties is absoluut niet de bedoeling. Je bent hier omdat je beter in je vel wilt zitten, maar het vermijden van sociale situaties helpt hier niet bij, het is namelijk mogelijk dat je juist hier energie uit haalt.

Een ander voorbeeld; een verjaardag. Je bent op de verjaardag van je oma, bij een verjaardag komt meestal een stuk taart om de hoek kijken. Je hebt er eigenlijk niet zo veel zin in, maar omdat je oma heel de ochtend in de keuken heeft gestaan om zelf een taart te bakken, durf je geen ‘nee’ te zeggen, je vindt het onbeleefd. Maar is dat eigenlijk wel zo? Is dat echt zo onbeleefd als jij denkt?

Het laatste voorbeeld voordat ik over ga tot de tips die ik je ga geven. Je bent weer op die verjaardag of bij een borrelavondje met vriendinnen. Je pakt een heerlijk toastje met brie, lekker is dat toch?! Maar je krijgt een schuldgevoel, omdat je ál een toastje op hebt… Gedachtes als ‘’nou, nu heb ik het helemaal verpest’’ of ‘’nu kan ik er net zo goed nog een aantal nemen’’ spoken door jouw hoofd.

De handvatten voor de borrelavondjes, wijntjes en feestjes:

  • Voordat jij in een sociale situatie terecht komt, spreek met jezelf af wat je wel en niet wilt eten en/of drinken. Heb je bijvoorbeeld geen zin in wijn? Neem dan gewoon iets anders. Kies in alle tijden voor jezelf. Laat je niet beïnvloeden door de mening van anderen. Denk jij dat jij minder gezellig bent zonder alcohol? Zou je dat ook denken van een vriendin, wanneer zij geen alcohol drinkt?
  • Ga eens terug naar je eigen verjaardag. Hebben jouw gasten wel eens ‘nee’ gezegd op het stuk taart wat jij hen aanbood? Wat vond je daar toen van? Vond jij dat toen onbeleefd?
  • Weeg voor jezelf af waar je op dat moment behoefte aan hebt. Maak voorafgaand de keuze. Neem die borrelavond in gedachte. Je ziet een grote borrelplank voor ham, kaas, worst, chips en groentes met heksenkaas. Waar heb jij echt zin in? Wat beoordeel jij met een 8 of hoger? Als je er écht zin in hebt én het beoordeelt met een 8 of hoger; neem het dan lekker en vergeet niet te genieten!
  • ‘’Nu kan ik er net zo goed nog een aantal nemen’’. Ja? Is dat zo? Waarom denk je dat? Één toastje met brie is toch tien keer minder ongezond dan tien toastjes met brie? Snap je?
Recent Posts

Leave a Comment